Je kunt er tegenwoordig niet meer omheen. Ze liggen in de winkelschappen en staan bij sommige Nederlandse restaurants al standaard op het menu. Ja we hebben het over FALAFEL!
Falafel steeds populairder als fastfood
Volgens ons zijn er meerdere redenen waarom Falafel steeds populairder wordt.
Een reden hiervoor is dat falafel een goede lekkere smaakvolle vleesvervanger is. Mensen eten steeds bewuster en maken afgewogen keuzes. Als je een lekkere trek hebt en toch vegan, vegetarisch, gezond en vers wil eten dan is falafel in pita of flatbread met salade een vullend en relatief goedkope maaltijd.
Een andere reden is dat Nederland de afgelopen periode meer Syrische inwoners telt. In Syrië is het traditie dat enkele keren per week falafel wordt gegeten. Met de komst van deze migranten is het aanbod aan eten ook hiermee diverser geworden. Ze brengen ook een stukje culturele identiteit mee in de vorm van eten. Dat zie je bijvoorbeeld ook terug in grote steden zoals Londen of New York waar het aanbod van divers eten veel groter is doordat er verschillende nationaliteiten zijn.
Een derde maar zeker geen laatste reden is dat het eten van falafel veel beter is voor het milieu dan het eten van vlees. Okay de kikkererwten, basis van falafel, worden weliswaar ingevlogen vanuit India of per vrachtwagen vanuit Turkije ingevoerd, maar dan nog doet dat niet af aan de milieuvervuiling voor het houden van vee.
Maar hoe komt het dat falafel nog relatief onbekend is bij het Bossche publiek?
Toch verbaast het ons dat veel mensen in Den Bosch falafel nog niet kennen. Reden voor ons om op onderzoek uit te gaan. Al snel kwamen we erachter dat als mensen vegan vegetarisch zijn, ze al wel met falafel bekend zijn. Ook de mensen die veel sporten en diverse bronnen van proteine en eiwitten nodig hebben anders dan vlees, zijn bekend met de falafel. Hoger opgeleide mensen of mensen die in grotere steden hebben gewoond of mensen die veel gereisd hebben zijn ook veelal bekend met falafel.
Wie kent de falafel dan veelal nog niet?
Het zijn met name de jongeren die falafel niet kennen of op een verkeerde manier ermee in aanraking zijn gekomen. Met dat laatste bedoelen we dat hun eerste kennismaking met falafel bij een shoarmazaak is die niet gespecialiseerd is in falafel en dus een slechte eerste ervaring die niet uitnodigt om het nog eens te proberen.
Deze jongeren gaan veelal standaard naar een shoarmazaak omdat het voor hen lekker en goedkoop is. Hun keuze in fastfood is beperkt tot de bekende grote fastfoodketens en de shoarmazaken op de hoek van de straat. De meeste shoarmazaken van tegenwoordig kopen alle spiezen kant en klaar vanuit de groothandel. Er komt geen vakmanschap meer aan te pas.
Falafel in een hip jasje
We willen de jongeren kennis laten maken met de falafel als alternatief voor de goedkope shoarma waarvan de vleesproductie milieubelastend is. Dat doen we door de Yalla Falafel relatief goedkoop aan te bieden zodat het betaalbaar is voor de jongeren.
De Yalla Fallafel store in Den Bosch is in de stijl van een game opgebouwd en wellicht in de toekomst dat we gamification aan ons bestelproces kunnen toevoegen. Om de falafel bij jongeren te introduceren hebben we falafel ambassadeurs nodig.
Wat doet een falafel ambassadeur?
Een falafel ambassadeur vertelt over de gezonde kenmerken van falafel en laat anderen hiermee kennis maken. Ook gaat een falafel ambassadeur langs scholen en houdt in klaslokalen een quiz over eetculturen, bewuster eten, gezonde eetstijl en het effect van ons eetgedrag op het milieu. Ook vertelt de falafel ambassadeur over eetidentiteit en legt uit wat diversiteit betekent in relatie tot de verschillende culturen in Nederland.
We staan hiermee nog aan het begin van een Bossche falafel revolutie 🙂
Wil jij helpen de Falafel revolutie te ondersteunen en jongeren bewuster te laten kiezen? Neem dan contact met ons op via de mail of app.
0 reacties